۱۳۸۷ فروردین ۲۸, چهارشنبه

معرفي اعضاي اجتماعي/ مهر 84

فرشته هاشمي – مدير اداره اخبار اجتماعي
فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد ادبيات
تاريخ ورود به ايسنا: مهر 78
حوزه‌هاي فعاليت: تحريريه، دبيري اجتماعي، سردبيري اجتماعي، سردبيري حوادث، مديريت فعلي اداره اخبار اجتماعي، معاونت آموزشي پژوهشي ايسنا

*********************

بهناز غفاري - سردبير
فارغ‌التحصيل رشته علوم ارتباطات اجتماعي هستم و فعاليت رسانه‌اي خود را از بدو تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران با حرفه خبرنگاري آغاز كرده و هم اكنون به عنوان سردبير سرويس صنفي ــ آموزشي خبرگزاري فعاليت خود را ادامه مي‌دهم.
سرويس صنفي آموزشي ايسنا هم اكنون روزانه بيش از 18 خبر توليد و ارسال مي‌كند كه شامل گفت‌وگو، خبر، گزارش و ... است.
انعكاس اخبار غيرسياسي آموزش عالي از جمله مسايل صنفي رفاهي، آموزشي و دانشجويي، فرهنگي و هنري دانشجويان، اخبار كنكور و مسايل مربوطه، گفت‌وگو و انتشار نظرات دانشگاهيان و اساتيد و دانشجويان و مسؤولان، پيرامون موضوعات مختلف آموزش عالي برخي از فعاليت‌هاي سرويس صنفي، آموزشي است.
سرويس صنفي آموزشي ايسنا، از اواخر سال 1381 به صورت تخصصي فعاليت خود را آغاز كرد، اگر چه پيش از آن نيز و از بدو تاسيس ايسنا، اخبار علمي - دانشگاهي كشور در قالب سرويس علمي آموزشي منعكس مي‌شد.
سرويس صنفي آموزشي در حالي فعاليت خود را آغاز كرد كه به علت جو سياست‌زده دانشگاه‌ها، اخبار غيرسياسي دانشگاه كم‌رنگ شده و مورد اقبال رسانه‌ها قرار نمي‌گرفت.
به اعتقاد من انعكاس اخبار غيرسياسي دانشگاه‌ها در اين برهه، تاثير بسزايي در انعكاس رويكرد اجتماعي دانشگاهها ضمن بازتاب رويكرد سياسي آن داشت.
اما درباره ايسنا معتقدم كه اين خبرگزاري بخشي از پيكره بزرگ آموزش عالي كشور است و به همين دليل نيز هميشه مهمترين اولويت‌هاي كار خود را بر اساس اولويت دانشگاهي تنظيم كرده و خواهد كرد و اين نكته‌اي بود كه دانشگاهيان آن را باور داشتند و به آن اعتماد كردند.
همچنين معتقدم ايسنا نماد خودباوري و اعتماد به نسل جوان است. با اعتماد و باور روحيه خلاق، جست‌وجوگر و صادق قشر دانشجو كار خود را آغاز كرد.
اعتماد به دانشجوياني كه پيش از اين و در بهترين حالت به عنوان كارآموز بكار گرفته مي‌شدند، آن هم بدون حقوق و مسؤوليت جدي.
من ايسنا را طليعه اين اعتماد به دانشجو مي‌دانم ، كما اين كه پس از آن جذب نيروي كار دانشجو در بسياري بخشها تسهيل شد و حالا شش سال از زمان تاسيس ايسنا و كار در اين مكان مقدس مي‌گذرد. مكاني كه با توكل به خداوند مهربان رونق گرفت و موفق شد شش سال را با فراز و نشيب‌هاي فراوان پشس بگذارد، ايسنا در تمام لحظات كاري خود سعي در انعكاس اخبار و اطلاع‌رساني شفاف و صادق داشته باشد.
سرويس صنفي آموزشي ايسنا، در عمر كاري خود در مجموع فعاليتهايش تلاش داشته محل بحث و بررسي نظرات دانشگاهيان و حرفهاي دل آنها پيرامون مسايل و موضوعات مختلف باشد.
اساتيدي كه بعضا معتقد بودند كه از ياد رفته‌اند و در فراموشگاه بازنشستگي حيات مي‌گذرانند.
ايسنا به طور عام و سرويس صنفي و آموزشي به طور خاص تلاش كرد اين فراموشگاه را با اخباري همچون «در محضر استاد» از بين ببرد.
شايد تمام لذت كار ما در همان لحظه باشد كه استاد پيشكسوتي مشتاقانه خاطرات و تجربه‌هاي يك عمر دانشگاهي خود را به شاگرداني بيان مي‌كند كه هنوز در مكتب وي، درس عشق را مي‌آموزنند.
در طول اين سال‌ها، سوژه‌ها و مباحث مختلفي مطرح شد؛ بحث پذيرش جنسيتي، خصوصي سازي آموزش عالي، لايحه تغيير ساختار آموزش عالي، انتزاع آموزش پزشكي، پذيرش دانشجوي مشترك و پولي و .... سوژه‌هايي كه بعضا مورد بهره‌برداري سياسي قرار گرفت و به تجمع دانشجويي هم كشيده شد ولي در مجموع در تمام سوژه‌ها رويكرد كاري بحث و بررسي مسايل دانشجويي و دانشگاهي و رفع مشكلات موجود بود.
در مجموع اين سالها سرويس صنفي آموزشي ايسنا علاوه بر انجام هزاران گفت و گو با اساتيد و دانشجويان پيرامون مسايل و موضوعات مختلف، با فراخور موضوع و مساله، بيش از 70 گفت‌وگو با وزير علوم، 50 گفت و گو با رييس سازمان سنجش داشته است كه جاي دارد از تمام مسوولان آموزش عالي بابت همكاري صادقانه آنها با ايسنا، كمال تشكر و سپاس خود را بيان كنم.

*********************

ليلا دليخون - دبير
متولد 1358 رشته تحصيلي روزنامه‌نگاري سال ورود به ايسنا، بهمن ماه سال 1378
من در ابتداي ورود به ايسنا، به صورت «خبرنگار افتخاري» به مدت يكسال در حوزه اجتماعي مشغول به فعاليت شدم كه پس از آن در سال 79 جذب سرويس «علمي ـــ‌ آموزشي» شدم و در حوزه‌هاي «فني ـــ‌ مهندسي»، «پزشكي » و «علمي» به كار پرداختم در سال 81 با جدا شدن بخش پزشكي از سرويس «علمي ـــ پژوهشي» و راه‌اندازي سرويس «بهداشت و درمان» به عنوان دبير اين بخش انتخاب شدم .
سرويس بهداشت و درمان با هدف ارتقاي سطح سلامت و افزايش آگاهي مردم و اطلاع‌رساني شفاف با دو گونه اخبار پزشكي و غيرپزشكي (رويكرد اجتماعي بهداشت و درمان) راه‌اندازي شد كه در اين مدت نقش بسيار خوبي در افزايش آگاهي مردم داشته است و با ورود به حوزه‌هاي مختلف به خوبي توانست مشكلات بيماران را بيان و تا حدودي رفع كند.
راه‌اندازي سرويس بهداشت و درمان ايسنا، علاوه بر افزايش اگاهي مردم و اطلاع رساني شفاف، نويد بسيار خوبي براي ديگر رسانه‌ها نيز بود چرا كه قبل از راه‌اندازي اين سرويس بسياري از روزنامه‌ها و بخش‌هاي خبري فاقد اخبار پزشكي و سلامت بودند اما پس از آن شاهد افزايش اخبار پزشكي در رسانه‌ها بوديم.
سرويس بهداشت و درمان با دو خبرنگار روزانه به طور متوسط 20 خبر بروي سايت ارسال مي‌كند .

*********************

عليرضا غمخوار- دبير
مهندس اكتشاف مدرن و دانشجوي كارشناسي ارشد ژئوفيزيك زلزله‌شناسي
ورود به ايسنا دي ماه سال 79، اولين خبر محدوده جديد طرح ترافيك تهران
فعاليت خود را از حدود اواخر سال 79 در سرويس اجتماعي آغاز كردم. از همان بدو ورود به ايسنا تا زمان انعقاد قرارداد از اول بهمن ماه سال 80 به صورت افتخاري فعاليت مي‌كردم.
در حوزه‌هاي شهري، شوراي شهر، شهرداري و در پايان سرويس محيط زيست فعاليت داشتم.
با عنايات مدير عامل خبرگزاري و سردبير سرويس اجتماعي سرويس محيط زيست راه‌اندازي شد.
سرويس محيط زيست از همان ابتداي شكل گيري تلاش كرد تا موضوع محيط زيست را كه موضوعي حياتي براي شهروندان بود ولي به حاشيه رانده شده بود را به متن جامعه برده و در زمينه فرهنگسازي در اين امر اقدام كرد كه خوشبختانه تاكنون توانسته است در اين زمينه گام‌هاي موثري بردارد.
به شكلي كه اين سرويس در سال 82 بالاخره موفق شد به عنوان تنها خبرگزاري باشد كه جايزه ملي محيط زيست ايران را در عرصه اطلاع‌رساني كسب كند.
تقديرهاي فراوان رياست سازمان حفاظت محيط زيست وقت نيز به اين امر گواه است.
اين سرويس تلاش كرد تا در طول فعاليت خود پيشتاز طرح موضوعات آلودگي محيط زيست باشد به شكلي كه مسايلي مانند: ورود «اتوبوس‌هاي ديزلي به تهران»، «آلودگي هواي تهران»، «آلودگي بيمارستان‌ها» ، «آلودگي خزر» ، «آلودگي خودروها» ، «طرح جايگزيني خودروي فرسوده» ، «يوزپلنگ آسيايي» ، «كاهش مساحت جنگل‌هاي كشور» ، «پارك ملي سرخه حصار»، و ... اولين بار از سوي اين سرويس طرح و مورد پيگيري قرار گرفت.
شايد بتوان در مورد «سرخه حصار» به اين سخن مدير كل محيط زيست استان تهران بسنده كرد كه «ايسنا نبود الان سرخه حصار را ساخته بودند» از سوي ديگر در مورد مسايلي مانند «خودروهاي فرسوده و اتوبوس‌هاي ديزلي نيز» ايسنا توانست در زمينه احقاق حقوق شهروندان تهراني به وظيفه خود عمل كند.
ايجاد سرويس «محيط زيست» ايسنا، نه تنها در سطح جامعه بلكه در سطح مديران نيز بسيار تاثيرگذار بود به شكلي كه دكتر ابتكار، رييس سابق سازمان حفاظت محيط زيست هم بر اين امر تاكيد داشتند و اگر مساله‌اي قابل پيگيري بود حتما به بخش مربوطه تذكرهاي لازم را ارائه مي‌كرده در سطح جامعه نيز بايد گفت كه سرويس «محيط زيست» ايسنا، توانسته است جاي خود را بين كارشناسان و علاقه‌مندان به عرصه محيط زيست و روزنامه‌هاي كشور باز كند.
ايسنا همچنين توانست جايزه ملي محيط زيست ايران را كسب كند.
همچنين در حوزه راهنمايي و رانندگي، نيروي انتظامي هم حدود يكسال و نيم فعاليت دارم و در اين مدت توانستم با توجهات مديركل اخبار سرويس اجتماعي مسايل ترافيكي را به صورت صحيح و پيش‌تر از ساير رسانه‌ها اطلاع رساني كنيم به شكلي كه «نرخ جديد جرايم رانندگي»، «آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي»، «جزئيات دريافت گواهينامه‌هاي جديدي رانندگي»، «نقل و انتقال خودروها» و ... را به صورت كاملا اختصاصي اطلاع رساني كند.
كه در اين زمينه به عنوان رسانه برتر ترافيكي سال 84 انتخاب شد.
از سوي ديگر حدود دو سال است كه دبير سرويس اجتماعي هستم و در اين زمينه نيز تلاش كردم كه ضمن ارسال اخبار نسبت به طرح موضوعات جديد در اجتماع با كمك مدير كل محترم اخباراجتماعي اقدام كنيم.

*********************

علي شمس - دبير
فارغ‌التحصيل كارشناسي شيمي كاربردي متولد 1356 تهران، تاريخ ورود به ايسنا: آذرماه 78
من از آذرماه سال 1378 به عنوان خبرنگار افتخاري و از ارديبهشت ماه 1380 به عنوان خبرنگار علمي همكاري خود را با خبرگزاري دانشجويان ايران آغاز كردم و از حدود دو سال پيش به عنوان دبير سرويس علمي - پژوهشي فعاليت دارم.
سرويس «علمي پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران در بدو امر به عنوان زير شاخه‌اي از سرويس علمي آموزشي فعاليت داشت كه زمينه‌هاي مختلف آموزشي ، صنفي، فني و مهندسي، بهداشت و درمان و علمي فن آوري را در بر مي‌گرفت كه با توسعه اين سرويس به تدريج هر يك از زير شاخص‌هاي اين سرويس به عنوان سرويس‌هاي مستقل «علمي - آموزشي»، «فن‌آوري اطلاعات» و «بهداشت و درمان» فعاليت خود را پي گرفتند و در نهايت از حدود دو سال پيش سرويس «علمي - پژوهشي » به عنوان سرويسي مستقل در كنار سرويس «صنفي - آموزشي» تشكيل شد.
اين سرويس كه در حال حاضر در چهار زمينه علمي، پژوهشي، پايان نامه و فن آوري فعاليت دارد با توجه به خاستگاه دانشجويي و دانشگاهي ايسنا، همواره به عنوان يكي از بخش‌هاي محوري خبرگزاري اولويت اصلي فعاليت خود را به انعكاس اخبار علمي پژوهشي محققان داخلي به ويژه فعاليت‌هاي دانشگاه‌ها متمركز كرده است.
در اين مدت سرويس علمي ايسنا به طور متوسط روزانه چهار تا شش خبر را به معرفي تازه‌ترين ابداعات، ابتكارات و يافته‌هاي پژوهشي محققان داخلي اختصاص داده است.
اين رويه با توجه به رويكرد غالب روزنامه‌ها كه اغلب مبتني بر انعكاس صرف اخبار علمي خارجي و كم ارج تلقي كردن موفقيت‌هاي پژوهشگران ايراني است، تاثير محسوسي بر فضاي رسانه‌يي كشور در حوزه اخبار علمي داشته است.
همچنين رويكرد ايسنا به انعكاس وسيع اخبار پايان نامه‌هاي دانشجويي سبب شده است كه توجه ساير رسانه‌ها نيز به پايان نامه‌هاي دانشجويي به عنوان يك منبع مفيد خبري جلب شده و حتي برخي روزنامه‌ها و صدا و سيما بخش‌هاي مستقلي را - هر چند محدود و مقطعي - صرفا به انعكاس نتايج پايان نامه‌هاي دانشجويي اختصاص داده‌اند.
البته سرويس علمي ايسنا با وجود وجهه دانشگاهي اين خبرگزاري، تلاش كرده است به عنوان رسانه‌اي فراگير، دستاوردها، موفقيت‌ها و دغدغه‌هاي اقشار مختلف پژوهشگران كشور اعم از دانش‌آموزان، دانشجويان، مخترعان و مبتكران غير دانشگاهي و ... را نيز در كنار گفت‌وگوهايي كه با برجسته‌ترين اساتيد و محققان دانشگاهي در داخل و خارج كشور داشته انعكاس دهد و همواره مصاحبه و بازتاب خبر موفقيت‌هاي دانش‌آموزان و مخترعاني كه در مناطق دور و نزديك كشور ابتكاري ساده يا موفقيتي علمي در سطح استان‌هاي محروم كشور داشته‌اند را به عنوان رسالتي راهبردي در راستاي نگاه متعهدانه به رسانه به عنوان ابزاري در خدمت توسعه كشور سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار داده است. آنچه كه همواره در نگاه دبيران و خبرنگاران سرويس علمي ايسنا به فعاليت‌هاي اين حوزه - نسبتا مهجور - خبري غلبه داشته است، انعكاس اخبار به منظور افزايش آگاهي‌هاي عمومي، ترويج علم و انعكاس اخبار تلاش‌هاي علمي پژوهشگران و كمك به رفع مشكلات و البته تشويق مخترعان، مبتكران و محققان جوان كشور بوده و بازتاب رسانه‌اي اين اخبار و سليقه‌ گردانندگان روزنامه‌ها و ساير رسانه‌هاي واسط كه متاسفانه به نظر مي‌رسد بيش از هر چيز جذابيت‌هاي ژورناليستي و فراگيري اخبار را مد نظر قرار مي‌دهند را همواره در اولويت‌هاي بعدي جهت گيري خبري خود قرار داده‌اند.
يكي ديگر از رويكردهاي خبري سرويس علمي ايسنا، در كنار توجه به اخبار علمي داخلي در طيف‌ها و سطوح مختلف و توجه ويژه به پايان نامه‌ها و طرح‌هاي دانشجويي، تلاش براي ارتباط با دانشمندان و محققان - و‌ به ويژه دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي - ايراني مقيم خارج كشور بوده است.
با توجه به روند فزاينده مهاجرت نخبگان ايراني و موفقيت‌هاي درخشان جامعه علمي ايرانيان مقيم خارج از كشور و ضرورت ارتباط و تعامل مستمر با اين گروه از فرهيختگان ايراني كه قطعا نقش مؤثري در حفظ پيوندها و علايق اين گروه با ايران و هموار كردن زمينه بهره‌گيري از توان علمي و فني آنها در خدمت به كشور دارد، ارتباط نزديك و مستمر با فرهيختگان ايراني مقيم خارج بايد نه به عنوان يك حركت حاشيه‌يي و مقطعي كه به عنوان رسالت و ضرورتي اجتناب ناپذير در بطن فعاليت‌هاي رسانه‌يي كشور به ويژه در حوزه‌هاي علمي و فني مورد توجه قرار گيرد؛ در اين راستا سرويس علمي پژوهشي ايسنا، از فروردين ماه سال 81 تاكنون دهها مصاحبه و گفت و گوي مستقيم از طريق تلفني و ايميل با پژوهشگران، دانشمندان و دانشجويان ايراني مقيم خارج كشور داشته و طي ماه‌هاي اخير با توجه مضاعف به اين فعاليت تلاش كرده است، حداقل به صورت هفتگي گفت‌وگوهايي اختصاصي با اين گروه از محققان و دانشمندان ايراني داشته باشد.
دكتر فيروز نادري - از مديران ارشد سازمان فضايي آمريكا و مدير ماموريت‌هاي منظومه شمسي ناسا -، دكتر مهتا مقدم - استاد دانشگاه «ميشيگان» و مسوول سيستم‌هاي راداري فضاپيماي «كاسيني» -، دكتر بهزاد رئوفي - از دانشمندان ايراني ناسا و مسوول جهت يابي مريخ نوردهاي دوقلو - ، پرفسور فضل الله رضا - استاد و دانشمند برجسته ايراني و رييس انجمن علمي ايرانيان در آمريكاي شمالي -، پرفسور شهريار صديق افشار - فيزيكدان و استاد جوان ايراني دانشگاه «روئن» آمريكا و ارائه دهنده نظريه‌اي جديد در فيزيك نور - ، پرفسور جعفر اركاني حامد - استاد دانشگاه مك گيل و ارائه دهنده نظريه‌اي جديد درباره موقعيت‌ قطب‌هاي اوليه سياره مريخ -، دكتر بهرام مبشر - نماينده سازمان فضايي اروپا در موسسه تلسكوپ «هابل» و يكي از دست‌اندركاران اصلي تهيه ژرف‌ترين تصوير از اعماق كيهان- ، دكتر سبا ولدخان - استاد يار دانشگاه «كيس وسترن رزرو» آمريكا و برنده جايزه دانشمندان جوان سال 2004 -، دكتر جواد مشرقي - استاد دانشگاه «لاوال» كانادا و برنده جايزه علمي «رابينسون» -، پرفسور پرهام اعرابي - استاد جوان دانشگاه «تورنتو» و مخترع منتخب سال 2005 - ، دكتر نادر نجفي - رييس اتحاديه فن‌آوري برتر ميشيگان و مخترع ريزسيستم‌هاي سنجش‌گر قابل كاشت در بدن - ، پرفسور حميد حبيبي - استاد بيولوژي دانشگاه «كالگري» كانادا -، مهندس نادر خليلي - معمار صاحب نام ايراني مقيم كاليفرنيا -، دكتر بابك كاتب - استاد دانشگاه «كاليفرنياي جنوبي» و JPL ناسا و مبتكر روش جديد جراحي مغز - و سارا نجفي - برنده جايزه دختر سال فن آوري اطلاعات در سوئد - از جمله ده‌ها محقق و دانشمند ايراني مقيم خارج از كشور هستند كه گفت و گوهايي اختصاصي با سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، داشته‌اند و اكثريت قريب به اتفاق از آنها براي اولين بار از سوي اين خبرگزاري به هموطنان معرفي شده و مورد توجه ساير رسانه‌هاي فارسي زبان قرار گرفته‌اند.
حركت پيشروانه و ابتكار عمل ايسنا در برقراري ارتباط مستقيم با فرهيختگان علمي مقيم خارج، كم و بيش با استقبال ساير رسانه‌ها نيز مواجه شده و رويكردهاي جديدي در اصلاح رويه سنتي رسانه‌ها در اتكاي صرف به ترجمه اخبار رسانه‌هاي خارجي و ضعف در توليد اخبار علمي شكل گرفته است.
يكي ديگر از رويكردهاي اساسي فعاليت سرويس «علمي» خبرگزاري، توجه و اهتمام جدي به انعكاس تازه‌ترين اخبار علمي‌ جهان به ويژه در حوزه فن آوري‌هاي نوين از جمله فن‌آوري هسته‌يي، فضايي، نانو، ژنتيك و زيست فن‌آوري است كه با توجه به اولويت راهبردي اين فن‌آوري‌ها در توسعه كشور و چشم انداز توسعه بيست ساله كشور، در تعامل مستمر با نهادهاي علمي و سياستگذاري اين بخش صورت مي‌گيرد، به طوري كه به طور مستمر و روزانه آخرين خبرهاي مروبطه به اين حوزه‌ها ـــ‌ به ويژه نانو فن‌آوري ــــ به صورت ترجمه از سايت‌هاي خبري و تخصصي در خروجي سرويس علمي ايسنا قرار مي‌گيرد.
در اين راستا سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال 80 از سوي ستاد ويژه توسعه نانوفن‌آوري رياست جمهوري به عنوان رسانه برتر مروج فن‌آوري نانو در كشور معرفي و تقدير شده است.
يكي ديگر از رويكردهاي خبري سرويس علمي ايسنا توجه به زمينه‌هاي علمي اولويت‌دار كشور از جمله زلزله و علوم زمين و همچنين زمينه‌هاي مورد علاقه عموم نظير نجوم است كه مي‌تواند علاوه بر پاسخگويي به علايق مخاطبان به ويژه جوانان و دانشجويان در گرايش عمومي جامعه به سمت مباحث علمي مؤثر باشد.

*********************

مطهره شفيعي، خبرنگار
متولد تهران -1362، رشته تحصيلي: خبرنگاري، سال ورود به دانشگاه 1380، نحوه آشنايي با ايسنا: از طريق اساتيد دانشكده خبر، سال حضور در ايسنا، خرداد 82
مراتب شغلي در ايسنا، حدود يكسال در بخش افتخاري و در بخش سياسي دانشجويي فعاليت كردم و پس از خروج از بخش افتخاري خبرنگار سياسي شدم ، پس از حدود 6 ماه به بخش اجتماعي رفتم و مدت كوتاهي آنجا بودم كه با توجه به علاقه به بخش دانشجويي مجددا به آن بخش برگشتم اما اين بار خبرنگار صنفي آموزشي دانشگاهها شدم و تا امروز نيز در همين بخش فعاليت مي‌كنم.
با توجه به حضور و تحصيل در دانشكده خبر با تمام خبرگزاري‌ها ومطبوعات آشنا شدم و از ميان آنها ايسنا را به دلايل خلاقيت و در برگيري و مهم‌تر از آن جوان بودن كادرش انتخاب كردم.
دليل تداوم حضورم در ايسنا، خلاقيت و نوآوري در ايسنا ، صداقت خبري و تاثيرگذاري اخبار ايسنا بوده است.
مهمترين نگراني در رضايت‌مند‌ي‌هايم درباره ايسنا، نگراني از تحميل رويكرد به ايسناست و دوست دارم اين مجموعه كماكان روش استقلال فكري خود را حفظ كند.
به اعتقاد من تا حدود زيادي به خواست خبرنگاران و ويژگي سني آنها كه تماما جوان هستند توجه مي‌شود و مديران در تلاش براي فراهم كردن بهترين زمينه فعاليت خبرنگاران هستند.
من معتقدم تاثير ايسنا بر توسعه و تحولات رسانه‌اي ايران عميق است. ايسنا رسانه‌اي بود كه با اقتدار پس از يك خبرگزاري دولتي آغاز به كار كرد و اين شجاعت را به سايرين داد كه قدم به عرصه توليد خبر و انتشار آن بگذارند و نوآور بودن ايسنا باعث شد تا ساير خبرگزاري‌ها نيز براي عقب نماندن از رشد اطلاعاتي به فكر نوآوري باشند.
خبرگزاري دانشجويان ايران در عين شجاعت ، صداقت را پيشه خود و از ارائه اخبار فرمايشي خودداري كرد و با انعكاس صحيح اخبار سياسي، اقتصادي، اجتماعي و .... حقيقت را به جامعه نشان داد و تاثيرات زيادي در اين عرصه‌ها گذاشت .
ايسنا برايم پر از خاطره است . نمي‌دانم از سفر و ماموريت كاري به بم زلزله زده، اشك مادران و كودكاني كه نمي‌دانستند چه بر سرشان آمده بگويم يا از سفر حج كه به مظلوميت شيعه بيش از پيش واقف شدم ، نمي‌دانم از مرگ كارتن خوابي بگويم كه شايد در آخرين روز زندگي‌اش با من صحبت كرد يا از دانشجويي بگويم، كه به خاطر فقر مادي ترك تحصيل كرد.

*********************

گلاره كاويان - خبرنگار
تير 81 وارد ايسنا شدم. از مهر ماه 81 به صورت غير رسمي در سرويس اجتماعي فعاليت كردم و از دي ماه 81 به صورت رسمي فعاليت خود را در سرويس صنفي آموزشي آغاز كردم و از ارديبهشت ماه سال 82 با ايسنا قرارداد بستم.
در طول مدت فعاليتم در سرويس صنفي آموزشي پذيرش جنسيتي، خصوصي سازي، طرح كنكور از مهمترين پيگيري‌هايم بود.
اولين مصاحبه تفصيلي با معاون آموزشي آموزش وزارت بهداشت و حضور پزشكيان براي پاسخگويي به مجلس در خصوص حذف سهميه زنان از دوره‌هاي تخصصي به دنبال انتشار اخباري از سوي سرويس صنفي آموزشي اتفاق افتاد

*********************

زهرا جعفر زاده، خبرنگار
متولد 1362 ، تهران دانشجوي رشته ارتباطات (روزنامه‌ نگاري)، تاريخ ورود به ايسنا، مهر 83 و تاريخ عقد قرارداد اسفند 83
هرگز از خاطرم نمي‌رود به دنبال مفقود شدن كوهنورد 29 ساله مازندراني (ابوالقاسم يزداني) كه خبر آن را اعلام و پيگيري كردم، چندين تيم كوهنوردي با اختصاص بودجه 15 ميليون توماني از سوي ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران براي يافتن اين كوهنورد به دماوند صعود كردند.
به نظر من كه حدود يك سال از فعاليت خبري‌ام در سرويس حوادث ايسنا، مي‌گذرد اين سرويس از جمله گروه‌هاي خبري است كه تنها عشق و علاقه به اينگونه اخبار مي‌تواند انگيزه‌اي براي پيگيري و فعاليت در اين سرويس را ايجاد كند چرا كه زمان و موانعي كه بر سر راه انعكاس و پيگيري خبرهاي حوادث وجود دارد در ساير سرويس‌هاي خبري وجود ندارد و اين مسئله در شرايطي مي‌تواند خبرنگار را تا مرز تغيير سرويس خبري وحتي تغيير شغل ببرد اما در سرويس حوادث ايسنا،با حمايت‌هاي ساير خبرنگاران و سردبير از سويي و مشاهده نتيجه و استقبال مخاطبان از سوي ديگر توانسته مرا هرچه بيشتر به اين حرفه و اين سرويس خبري علاقه‌مند كند.

*********************

سعيده ساجدي‌نيا - خبرنگار
متولد 61 شيراز سال ورود ، آذر ماه 81 طي مدت حضوردر ايسنا، (از سال 81 تاكنون) در كليه سرويس‌هاي خبري جز سرويس فرهنگ و ادب كار خبري انجام دادم و در سه سرويس اجتماعي (كليه زير مجموعه‌ها؛ شهري، معارف، ديدگاه ، ديدار با پيشكسوتان علمي و ... ) ورزشي، IT ، حقوقي ، بهداشت و درمان،‌و سرانجام حوادث به طور مشخص فعاليت كردم.
عشق به رشته تحصيلي‌ام روزنامه‌نگاري و حرفه خبرنگاري موجب شد طي مدت خدمت در ايسنا، با اصرار به اهداف مد نظر ، نه تنها از هيچ تغيير نهراسيدم، بلكه با تقويت روحيه بردباري و جسارت همواره از سر مشكلات گذشتم.
اين موضوع در خصوص مصاحبه شونده‌ها كه خبرنگاران آنها را افرادي بد قلق مي‌ناميدند، مصداق داشت چرا كه مي‌خواستم آنچه ديگران از عهده‌اش بر نيامده‌اند را پيگيري كنم ،‌از اين رو برقراري ارتباط با اين عده در دستور كارم قرار مي‌گرفت و از اين جهت در اولويت بود چرا كه با بيزاري نسبت به كار كليشه‌اي ، يكنواخت و .... همواره به دنبال كاري متفاوت از ساير همكاران بودن.
در زمان ورود به حوادث كه پس از فراز و نشيب‌هاي پر حادثه‌اي رخ داد، كمي مقاومت از خود نشان دادم كه خيلي زود در اين باره نيز به تصميم ديگري نايل آمدم.
از همان ابتداي آغاز فعاليت در اين سرويس، با تصميمي قاطع بر آن شدم كه با رابطه‌گيري و پيگيري‌هاي مكرر، اخبار حوادث نيروي انتظامي را به دست آورم و به همين دليل با سماجت بي‌سابقه عليرغم وجود مشكلات فراوان از برخي وقايع بويژه در كلانتري‌ها و يا آگاهي در جريان بازجويي از متهمان، موفق به ارتباط گيري اوليه با پليس آگاهي شديم.
با تغيير و تحولات به وجود آمده در اخبار حوادث و متعاقب آن تاكيد بر تحليل آسيب شناسانه بر روي اخبار جنايي يكي از اثر گذارترين و پر بازتاب‌ترين سرويس‌هاي ايسنا، و حتي صفحات روزنامه‌ها تبديل شديم.

*********************

شهرزاد باباعليپور - خبرنگار
ايسنا، كار در يك جمع فرهنگي بوده، همراه با تجربه احساس امنيت در شغلي است كه به ظاهر ناامن و خطرناك مي‌باشد
به عنوان اولين خبرنگاري كه با راه‌اندازي سرويس حوادث در اين سرويس مشغول فعاليت شدم معتقدم براي انعكاس اثر گذار، بايد خود نيز جزيي از حادثه شد اما كاملا بي‌طرف كارهاي اثر گذارم سه خبر بود.
خبر كودك آزاري از دو كودك كه توسط نامادري گرسنگي مي‌كشيدند، و با ارسال خبر موجب جديدي از كارهاي حقوقي بر اين قضيه شد.
خبر قطع شدن دستان كودك دو ساله افغاني زير چرخ‌هاي قطار كه با ارسال خبر چند خير و نيكوكار ايراني حاضر به پرداخته هزينه جراحي دستان دختر بچه شدند.
خبر اقدام به خودكشي زوج جواني به خاطره اجاره 50 هزار توماني كه با نجات آنها و ارسال خبر منجر به پيدا شدن يك شغل جديد براي مرد خانواده شد.

*********************

فروغ محمدزاده ميانجي - خبرنگار
متولد تهران داراي ليسانس ارتباطات اجتماعي (روزنامه‌نگاري) ورودي 79 از دانشگاه تهران
كار خبرنگاري را از سال 81 در سرويس تئاتر آغاز كردم و در حال حاضر در سرويس اجتماعي حوزه رفاه فعاليت دارم.
به نظر خودم مؤثرترين خبري كه داشتم، گزارش كودكان كار در كوره پزخانه‌ها بود. همچنين گزارش مشكلات جانبازان نيز از خبرهاي مؤثر من بود.

*********************

ميترا كريم قلي‌زاده - خبرنگار
متولد 1360 تهران، دانشجوي رشته علوم اجتماعي (پژوهشگري) ورودي سال 1380 دانشگاه پيام نور مركز ورامين
آبان ماه سال 1381 از طريق يكي از خبرنگاران ايسنا، كه در دانشگاه با هم رشته بوديم وارد ايسنا شدم، در ابتداي ورود مدت دو ماه در انجمن خبرنگاران ايسنا در سرويس اجتماعي مشغول به كار شدم پس از مدتي در سرويس صنفي ايسنا به طور جدي كار خود را در جمع ساير خبرنگاران آغاز كردم اما پس از گذشت چند ماه به سرويس بهداشت و درمان منتقل شده و حدود يك سال و نيم در اين حوزه مشغول شدم كه تابستان سال 83 به سرويس اجتماعي وارده شده و به عنوان خبرنگار حوزه «جوانان» و پس از آن جوانان و «زنان» فعاليت خود را آغاز كردم و علاقه‌ بسيار زيادي به اين حوزه پيدا كردم به گونه‌اي كه علاقه شديدي به ادامه تحصيل در رشته مطالعات جوانان را دارد،
در بين اخباري كه تاكنون موفق به تهيه آن شدم شايد بهترين خبر مربوط به افزايش وام ازدواج جوانان به سقف يك ميليون تومان به نقل از رييس سازمان ملي جوانان بود.

*********************

رقيه عباس زاده - خبرنگار
متولد آذر ماه سال 57 در آذربايجان شرقي (تبريز)
پس از قبولي در دانشگاه با معرفي يكي از آشنايان با ايسنا از سال 78 آشنا شدم و به طور پراكنده در انجمن فعاليت داشتم اما به طور مستمر از سال 79 با انجمن دانشجويان ايران (ايسنا)، همكاري كردم.
سال 80 فعاليت رسمي را با سرويس «علمي» ايسنا، آغاز كردم و پس از تشكيل سرويس «بهداشت و درمان» به مدت بيش از يك سال خبرنگار سرويس بهداشت و درمان و حوزه وزارت بهداشت بودم.
از سال 82 خبرنگار حوزه «اجتماعي» در آموزش و پرورش مشغول به كار شدم و سال 83 نيز خبرنگار شهري در حوزه شورا و شهرداري ادامه فعاليت دارم و هم اكنون نيز در اين حوزه مشغول به فعاليتم.
از جمله اقدامات و خبرهاي مؤثر مي‌توانم به گزارش محروميت دانش‌آموزان رباط كريم و خبر جمع آوري كارتن خوابها و برخي خبرها در حوزه آموزش و پرورش و گروه شهري اشاره كنم.
الان علاقه زيادي به حوزه شهري دارم و قصد دارم كه در اين حوزه به صورت تخصصي خبري و رويكرد گزارشي و مردمي به فعاليتم ادامه دهم.
در حوزه شهري به عنوان خبرنگار برتر هم معرفي شدم.

*********************

مريم وادي‌پور- خبرنگار
متولد 1359 ، تهران
تاريخ ورود به ايسنا: تابستان سال 79
تاريخ آغاز به كار رسمي: اواخر 81
حوزه كاري :‌ اجتماعي، وزارت علوم ، سرويس اجتماعي، آموزش و پرورش، زنان، حوادث، جوانان، ستاد مبارزه با مواد مخدر،
تاكنون به جهت تاثيرگذاري حوزه اجتماعي در لايحه‌هاي مختلف جامعه و مهمتر از همه بخاطر علاقه شخصي خود به حوزه حاضر به جابجايي و تغيير سرويس خود نشده‌ام.
به ياد دارم كه براي اولين بار بحث درمان اعتياد با متادون پس از برگزاري ميزگردي در عرصه مطبوعات از طريق ايسنا، مطرح شد و پس از آن طرحهاي كاهش آسيب، توزيع سرنگ در بين معتادان عليرغم محدوديت‌هاي موجود؛ درمان معتادان پر خطر، آمار معتادان مبتلاء به ايدز و درمان تحت مراقبت‌ قرار دادن آنها به تدريج تاثيرگذاري خود را بر روي مسوولان ايجاد كرده و حساسيت رسانه‌اي را سبب شد.
در حوزه آموزش و پرورش طرح كاهش تعطيلات تابستاني، دستورالعمل پيشگيري از وبا در مدارس، مدارس استيجاري، اصلاحات در نظام آموزشي ، آمار دانش‌آموزان مبتلاء به ايدز، بهداشت محيط مدارس، با نشاط سازي و مناسب سازي مدارس براي دختران و تغيير نحوه پوشش دختران، افزايش مشاركت‌هاي مردمي و .... از تاثيرگذاري مباحث مطرح شده از سوي ايسنا است.


*********************

آرزو سعيد - خبرنگار
متولد 1352، رشته تحصيلي كارشناسي مامايي
از مهر ماه 80 تا فروردين 81 افتخاري و از تير 81 قراردادي در اين مدت فقط در سرويس «بهداشت و درمان» مشغول فعاليت بودم هدف من از ورود آشنايي بيشتر با شاخه‌هاي مختلف پزشكي از طريق شغل خبرنگاري.
علت ماندنم استفاده از آموزه‌هاي حرفه‌اي كه طي سه سال آن را عملي آموخته‌ام.
ايسنا محل خوبي براي كسب تجربه است.

*********************

طيبه طاهري - خبرنگار
متولد 1357، رشته تحصيلي ادبيات فارسي
خبرنگار سرويس بهداشت و درمان فعاليت خود را از سال 82 با ورود به انجمن دانشجويان خبرنگار (ايسنا)، آغاز كردم مدت يكسال در اكثر حوزه‌هاي بهداشت و درمان كار كرده‌ام و حدود يكسال و نيم است.
از طريق يكي از دوستان كه قبلا در ايسنا فعاليت مي‌كرد با اين مجموعه آشنا شدم و تنها هدفم كسب تجربه در يك مكان فرهنگي بود.
حضورم در ايسنا سبب افزايش اطلاعات عمومي‌ام شده و اگر قرار به فعاليت باشد تا آخردر ايسنا مي‌مانم.

*********************

زهرا ابراهيم آبادي - خبرنگار
دانش آموخته رشته زبان و ادب فارسي از دانشگاه علامه طباطبايي
در دي ماه سال 1380 از طريق آگهي‌هاي موجود در دانشگاه از عضو گيري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مطلع شده و پس از ورود به اين خبرگزاري در 13 بهمن ماه سال 1380 مشغول فعاليت در سرويس ادبي خبرگزاري دانشجويان ايران شدم.
پس از حدود 4 ماه فعاليت مستمر به دليل نياز سرويس علمي آموزشي وارد اين سرويس شده و حدود سه سال خبرنگار سرويس علمي ـــ آموزشي بودم كه در اين مدت قرارداد بستم.
پس از آن از مرداد ماه سال 1383 با عضويت در سرويس اجتماعي «زنان» به فعاليت خود ادامه دادم و از تير ماه 84 تاكنون در معاونت پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران مشغول فعاليت هستم.

*********************

شيده ناعمي - خبرنگار
من پس از اتمام تحصيلات دوره متوسطه به علت علاقه‌اي كه براي حضور در صحنه اجتماع و ارائه اطلاع رساني به مردم داشتم و از سوي ديگر علاقه‌مندي به حرفه خبرنگاري در سال 73 تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته علوم ارتباطات اجتماعي شاخه روزنامه‌نگاري آغاز كردم و در دوران دانشجويي ضمن ادامه تحصيل، با ارائه گزارش به برخي مجلات و روزنامه‌ها با آنها همكاري داشتم؛ در اين راستا با توجه به تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران و تحولي كه اين رسانه پس از مدت‌ها در عرصه اطلاع‌رساني كشور ايجاد كرده بود بسيار علاقه‌مند به همكاري با اين خبرگزاري بودم و سرانجام با آشنايي بيشتر با ايسنا از طريق دوستان، به جمع خبرنگاران اين خبرگزاري پيوستم و به علت سابقه در كار خبر و پيشرفت در اين زمينه، تنها مدت كوتاهي به صورت آزمايشي در سرويس ورزشي مشغول به كار شدم و پس از آن رسما فعاليت خود را در اين سرويس آغاز كردم اما پس مدتي به علت علاقه جهت اطلاع رساني در زمينه اخبار علمي و علاقه به اين نوع اخبار وارد حوزه علمي - پژوهشي شدم و در حال حاضر با گذشت پنج سال همكاري با ايسنا، به عنوان خبرنگار ارشد در اين سرويس مشغول به فعاليت هستم. با وجود فراز و نشيب‌هاي موجود در اين راه يكي از افتخارات من و همكارانم در سرويس علمي ايسنا ارائه جديدترين و متنوع‌ترين اخبار علمي و معرفي دانشمندان موفق ايراني و تاثيرگذاري آنها در جايگاه مهم جهاني از طريق مصاحبه اينترنتي (مانند دكتر فيروز نادري. رييس ماموريت‌هاي مريخ ناسا، دكتر بهرام مبشر كيهان شناس برجسته هابل و تهيه كننده ژرف‌ترين تصوير از جهان، پروفسور اركاني حامد، استاد دانشگاه مك گيل، شون استنلي از دانشمندان سازمان فضايي اروپا و از مهندسان پروژه هويگينس ، دكتر مهتا مقدم از دانشمندان آزمايشگاه JPL ناسا و مسوول رادار فضا پيماي كاسيني و .... ) همچنين معرفي اختراعات و پروژه‌هايي است كه با تلاش پژوهشگران و مخترعان كشور حاصل مي‌شود و همچنين معرفي پايان نامه‌هاي دانشگاهي و موضوعات مختلف ديگر است كه اين امر توانسته است منشاء تحولاتي جدي درعرصه اطلاع‌رساني علمي كشور باشد.
در اين راستا با توجه به اين كه روزنامه‌ها پيش از اين كمتر به انتشار اخبار علمي مي‌پرداختند و عمده اخبار علمي منتشره نيز به ترجمه خبرهاي علمي خارجي اختصاص داشت سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران توانست پاپيگيري مستمر اخبار علمي داخل رويكرد رسانه‌ها را به سمت انعكاس هر چه بيشتر اخبار موفقيت‌هاي علمي محققان كشور معطوف كند.

*********************

سعيده جلوسي - خبرنگار
دانشجوي سال سوم كارشناسي جغرافيا
من از بهمن ماه 82 به جمع خبرنگاران افتخاري ايسنا ملحق شدم و دليل حضور من در اين خبرگزاري علاقه به فعاليت‌هاي خبري و جو پر نشاط و سالم آن بود كه انگيزه‌ا‌ي دو چندان براي حضور مستمر من ايجاد كرد.
ايسنا براي من سرفصل حضور در عرصه‌هاي گوناگون علمي بود كه امكانش تا پيش از اين فراهم نشده بود. دوران طولاني مدت حضور من در انجمن دانشجويان خبرنگار نكات ظريف و تجربيات ژرفي را در برداشت كه تجربه نوشتن هرگونه خبر از جنس سياسي، اقتصادي، اجتماعي و هنري را كسب كردم.
حضور در اداره اخبار اجتماعي علمي، در كنار همكاراني با تجربه اهميت فعاليت خبري و رسانه‌يي و نيز عمق تاثير آن در سطح كلان جامعه را پيش رويم قرار داد.
ايسنا نقطه‌ تلاقي هوش و مهارت بوده و همچون حرفي است كه در قاعده آن سرعت عمل و دقت نظر و در راس آن صداقت جاي دارد و در اين ميان من به عنوان كوچكترين عضو اين مجموعه توانستم از تمامي اين فرصت‌ها و زمينه‌ها، استفاده‌هاي وافي برده و در اجراي آن وقت و انرژي خود را به عنوان گرانبها‌ترين سرمايه‌ام هديه كردم.
در اين مدت بيست ماهه تاثيرات فراواني از حضور در اين جمع جوان، صميمي و با انگيزه گرفتم كه از آن جمله مي‌توان به افزايش اعتماد به نفس، مهارت ارتباط برقرار كردن با تمامي اقشار جامعه و نيز درك تاثير قلم خبرنگار در بطن جامعه اشاره كرد.
اميدوارم در ديگر عرصه‌هاي زندگي نيز از جنس چنين تجربياتي را بيشتر كسب كرده و بتوانم تاثير عميقي را در اين مجموعه از خود بر جاي گذارم.

*********************

مهدي پيرگزي - مترجم
دانشجوي مقطع كارشناسي مترجمي زبان انگليسي متولد 59
سابقه فعاليت در ايسنا30 ماه
به واسطه معرفي يك از همكاران حاضر در خبرگزاري به عنوان مترجم مشغول فعاليت شدم.
نزديك به 2 ماه است كه در سرويس اجتماعي مشغول فعاليت هستم.

هیچ نظری موجود نیست: