۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

چند يادداشت يك خبرنگار فارس

منبع: وبلاگ يوسف اسدي، خبرنگار خبرگزاري فارس

مشی ضد دولتی خبرگزاری دولتی ایسنا
سياست هاي خبرگزاري دانشجويان ايران يا همان ايسنا اخيرا خيلي جالب شده است. اگر چه مديرعامل ايسنا اخيرا عوض شده و حميد حسن زاده، معاون آموزشي اين خبرگزاري جايگزين نادعلي زاده شد اما بايد توجه داشت مديرعامل جديد از اعضاي قديمي ايسنا است و بعيد است که اين خانه تکاني در ايسنا تغييري در مشي ضد دولتي اين خبرگزاري دولتي ايجاد کند.
براي اطلاع از اينکه «ايسنا براي دولت احمدي نژاد شمشير را از رو بسته است» علاوه بر ذکر اين نکته که تا کنون به دليل انعکاس برخي اخبار و جوسازي عليه دولت نهم برخي از خبرنگاران اين خبرگزاري به رياست جمهوري ممنوع الورود شده و اين خبرگزاري به چند برنامه رياست جمهوري دعوت نشد فقط به بيان چند سياست ضد دولتي اين خبرگزاري در طول يك هفته اخير اکتفا مي کنم:
1- روز چهار شنبه نهم اسفند در هشتمين روز از جشنواره‌ي «دموكراسي در بستر دين رحماني» مناظره اي بين دکتر مهدي کوچک زاده نماينده تهران در مجلس و حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي با موضوع «كدام طالوت و كدام جالوت» در تالار شهيد دهشور دانشكده علوم پايه دانشگاه تهران برگزار شد. کوچک زاده در اين مناظره مي گويد« من اقرار مي‌كنم آقاي احمدي‌نژاد بلد نيست ديپلماتيك فحش بدهد» اما اين خبرگزاري بطور کاملا حساب شده در خبر خود به نقل از اين نماينده اينگونه مي نويسد ««من اعتراف مي‌كنم آقاي احمدي‌نژاد بلد نيست ديپلماسي را رشد دهد.»
با توجه به دامن زدن گروههاي دوم خردادي و محافل اصلاحات و ضد نظام به اين بحث که ديپلماسي در زمان احمدي نژاد وضعيت نامناسبي دارد سهوي و اشتباه بودن درج اين مطلب ساده لوحانه است و جاي اين سوال باقي است که آيا ايسنا با تحريف اين جمله قصد تخريب کوچک زاده بعنوان عضو فراکسيون اکثريت مجلس را داشت يا احمدي نژاد را و يا اصلا هدف، تخريب فراکسيون اکثريت مجلس و دولت بود؟
همچنين اين خبرگزاري حتي حاضر نشد توضيحات يک صفحه اي کوچک زاده را در باره اين اقدام حساب شده درج کند و با سانسور توضيحات اين نماينده مجلس تنها بخشي از اين توضيحات را درج کرد اين در حالي است که طبق قانون مطبوعات خبرگزاري ايسنا موظف بود 2 برابر مطلب درج شده توضيح درج کند.
2- اکبر اعلمي عضو فراکسيون اقليت مجلس هفتم و نماينده مجلس ششم از مدتها قبل در پي آنست تا با جمع آوري امضاء رئيس جمهور را براي پاسخ به سوالاتي به مجلس فرا خواند اما ماههاست که اين قضيه هنوز جدي نشده است. اعلمي روز جمعه پانزدهم دي ماه امسال در مصاحبه اي با اينجانب اعلام کرد که عده اي از نمايندگان مجلس به دنبال طرح سوال از رئيس جمهور هستند. وي روز شنبه دوازدهم اسفند محورهاي سوال از رئيس جمهور را در اختيار خبرنگاران پارلماني گذاشت.
خبرگزاري ايسنا که از اين خبر سوخته، ذوق زده شد در همين روز 2 بار با اين تيتر که «اعلمي خبر داد: تدوين طرحي سوال از رئيس جمهور» اين خبر را درج کرد. ايسنا در ساعت 16/23روز شنبه قسمتي از اين خبر را درج کرد و در ساعت 18/16با آب و تابي ديگر و با تکرار قسمت اول خبر، بقيه خبر را درج کرد. جالب تر اينكه اين خبرها هم در گرو سياسي و هم در گروه مجلس اين خبرگزاري درج شد و به عبارتي ايسنا سراپا خوشحال از اقدام فراكسيون اقليت مجلس، اين خبر را چهار بار براي خوانندگانش به نمايش گذاشت.
3- روز پنج شنبه نهم اسفند بسيج‌ دانشجويي 14 دانشگاه‌هاي مهم تهران همچون بسيج دانشگاه تهران، امام صادق(ع)، اميركبير، صنعتي شريف، علامه‌طباطبايي، شهيد بهشتي، خواجه نصير، علم و صنعت، تربيت‌ مدرس، شهيد رجايي، الزهرا(س)، امام حسين(ع)، تقريب مذاهب و شريعتي در بيانيه‌اي مشترك با اعلام هشدار نسبت به تلاش برخي عناصر داخلي براي طرح مجدد تعليق فعاليت هسته‌اي، حمايت خود را از تلاشهاي دولت احمدي‌نژاد براي احقاق حقوق هسته اي ايران اعلام کردند.
خبرگزاري ايسنا براي کم اهميت جلوه دادن بيانيه بسيج دانشجويي اين دانشگاهها بدون انتخاب يك تيتر مناسب براي آن اعلام کرد «بسيج دانشجويي برخي دانشگاه‌هاي تهران درباره پرونده هسته‌يي بيانيه اي صادر کرد» البته بخشهايي از آن نيز سانسور شد.
همچنين اين خبرگزاري روز سه شنبه هشتم اسفند بيانيه بسيج دانشجويي هشت دانشگاه همچون دانشگاههاي امام صادق (ع)، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت دانشگاه صنعي شريف، دانشگاه علامه طباطبايي،دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي و دانشگاه صنعتي اميركبير در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي و فرمان هشت ماده‌اي رهبر معظم انقلاب در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي را اصلا انعكاس نداد اين در حالي است كه ايسنا منبع و مرجع خوبي براي دستيابي به بيانيه برخي تشكلهاي غير قانوني و فاقد پايگاه دانشجويي و حتي مورد حمايت بيگانگان و دشمنان نظام، است.
+ نوشته شده توسط یوسف اسدی در یکشنبه سیزدهم اسفند 1385 58 نظر

اسامي 16 نماينده تذكر دهنده به خبرگزاري دولتي ايسنا
عملكرد جناحي، باندي، خطي و حتي مشي ضد دولتي خبرگزاري دولتي ايسنا (همانطوري كه اينجانب در سيزدهم اسفند سال گذشته در مطلب «مشي ضد دولتي خبرگزاري دولتي ايسنا» به آن اشاره كردم)، حتي داد نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس را در آورده است.
بطوري كه 16 نماينده عضو فراكسيون اقليت مجلس و طرفداران اصلاحات در جلسه علني روز چهارشنبه ۶ تير مجلس، خطاب به زاهدي وزير علوم خواستار لزوم رعايت بي‌طرفي و جلوگيري از باندبازي بعضي از دست‌اندركاران خبرگزاري دولتي ايسنا و ضرورت پيشگيري از برخوردهاي دو گانه، سليقه‌ايي، حذفي و گزينشي اين خبرگزاري در تعامل با جمعي از نمايندگان، شدند.
اين نمايندگان خطاب به وزير علوم تاكيد كردند: متاسفانه علي‌رغم تذكرات مكرر افراد انگشت‌شمار در خبرگزاري دولتي ايسنا از جمله سردبير اين خبرگزاري در تعامل با اشخاص حقيقي و حقوقي به ويژه نمايندگان مجلس ملاحظات شخصي و عاطفي خود را مبناي تعامل قرار داده و در انعكاس اخبار آنها به صورت گزينشي، حذفي، دوگانه و سليقه‌اي عمل كرده و بي‌طرفي را در اين خبرگزاري دولتي مراعات نمي‌كنند. مقتضي است دستور فرمائيد تا ايسنا كار رسانه‌اي بي‌طرفي را به كار سياسي مبدل نكند.
اسامي اين نمايندگان به شرح زير است:
1- اكبر اعلمي نماينده تبريز
۲-۳- محمد عليخاني نماينده قزوين4- قدرت‌الله عليخاني نماينده بوئين‌زهرا5- حبيب‌الله اسماعيل‌زاده نماينده فلاورجان6- هادي حق‌شناس نماينده بندر انزلي7- جعفر آئين‌پرست نماينده مهاباد8- پيمان فروزش نماينده زاهدان9- محمدرضا سجاديان نماينده خواف و رشتخوار10- محمد قلي حاجي‌ايري نماينده كردكوي11- امين شعباني نماينده سنندج12- شهريار مشيري نماينده بندرعباس13- سيد بهلول حسيني نماينده ميانه14- سيد عماد حسيني نماينده قروه15- فتح‌الله حسنوند نماينده خرم آباد16- سيد مصطفي هاشمي رئيسه نماينده شهربابك.اكبر اعلمي نماينده تبريز كه يكي از نمايندگان تذكر دهنده به ايسنا مي‌باشد، به اينجانب گفت: محمدرضا باهنر رئيس وقت جلسه مجلس به اشتباه تذكر 16 نماينده به ايسنا را 37 نماينده قرائت كرد.
اعلمي گفت: البته گلايه‌ها از ايسنا بسيار زياد است ولي ايسنا به عنوان يك خبرگزاري دولتي در اين حد نبود كه بيش از 16 امضا براي آن جمع‌آوري شود. زمينه جمع‌آوري امضاهاي بيشتر در مجلس در خصوص عملكرد ايسنا وجود دارد ولي ما مراعات كرديم.
وي اضافه كرد: اگر كسي مروري بر اخبار ايسنا داشته باشد به خوبي در مي‌يابد كه ايسنا بيشتر از چه كساني مصاحبه گرفته و در پي حمايت از كدام حزب است.
يكي از نمايندگان مجلس گفت: بعد از قرائت اين تذكر از تريبون مجلس مديرعامل ايسنا به نزد سيد محمد خاتمي چهره شاخص دوم خرداد رفته و از تذكر نمايندگان اصلاح‌طلب به ايسنا گله كرد.
سيد محمدخاتمي از محمدرضا تابش رئيس فراكسيون اقليت مجلس خواست تا نمايندگان امضاي خود را انكار.كنند. اين اقدام مديرعامل ايسنا نتيجه داد و سرانجام عده‌اي از نمايندگان در مصاحبه‌اي با خود ايسنا امضاي خود را انكار كردند. مانند اين نماينده و اين نماينده.
البته فراموش نكنيم (همانطور كه در مطلب «انكار نمايندگان از راي به كاهش عمر دولت احمدي‌نژاد» در ششم ارديبهشت نوشتم) عده‌اي از نمايندگان در انكار امضاي خود در پاي طرحهايي كه به مجلس ارئه مي‌شود يد طولاني دارند.
+ نوشته شده توسط یوسف اسدی در یکشنبه دهم تیر 1386 9 نظر

حريف آشكار سخنان رئيس‌جمهور توسط خبرگزاري دولتي ايسنا
صبح امروز اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي رياست جمهوري از خبرنگاراني كه در سفرهاي استاني رئيس‌جمهور بودند، دعوت كرد تا در يك ديدار صميمي با ايشان در رياست جمهوري حضور يابند.
اينجانب افتخار داشتم تا در 8 سفر استاني همچون استان‌هاي سيستان وبلوچستان، زنجان، آذربايجان غربي، بوشهر، چهارمحال وبختياري و.. رئيس‌جمهور را همراهي كنم در اين جلسه حضور يافتم .
در ابتداي اين جلسه، دكتر احمدي‌نژاد گزارشي از سفرهاي استاني و كارهاي انجام شده ارايه كرد و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
رئيس‌جمهور در پاسخ به يكي از سوالات مبني بر فعال‌سازي روابط عمومي‌ها و اطلاع رساني دولت گفت: « دولت نهم 10 روزنامه به نفع خود راه نينداخت بلكه سعي كرد هميشه از طريق اطلاع رساني دقيق اقدام كند كه اين موضوع نيز بهتر خواهد بود».
رئيس‌جمهور ادامه داد:« البته در اين بخش بايد كارهاي بهتري كرد كه رسانه‌ملي نيز بايد برخي جهت‌گيري ها را عوض كند. ما انتظار نداريم كه همه به بيان كارهاي دولت بپردازند به عنوان مثال ايسنا كه خبرگزاري دولت است و يك خبرگزاري دانشجويي مي‌باشد آيا نبايد هزاران مقاله و تحرير در باره عدالت‌خواهي و مهرورزي منتشر كند و هزاران مقاله، ميزگرد، و تحليل ارائه كند تا راهكارها را پيدا و اشكالات كفته شود.
چهار خبرنگار حوزه رياست جمهوري خبرگزاري ايسنا در اين جلسه حضور داشتند اما متاسفانه اين جملات رئيس‌جمهور كاملا تحريف شد و درهيچ جاي خبر از دولتي بودن ايسنا جمله‌اي درج نشد. بلكه اين خبرگزاري در اقدامي عجيب و تاسف‌بار به نقل از رئيس‌جمهور نوشت كه« ايسنا متعلق به ماست».
سوال اين است كه چرا اين خبرگزاري دولتي كه از بودجه دولت، ارتزاق مي‌كند حاضر نيست حتي سخنان رئيس‌جمهور را مبني بر دولتي بودن اين خبرگزاري، درست و شفاف انعكاس دهد و حداقل امانت دار خوبي باشد؟!
اگر واقعا اين خبرگزاري دولتي نيست پس متعلق به كدام حزب است؟!
در سيزدهم اسفند سال گذشته در مطلب مشی ضد دولتی خبرگزاري دولتي ايسنا به عملكرد باندي، جناحي و ضد دولتي ايسنا اشاره كردم.
رئیس جمهور در این دیدار تلویحا نکاتی به خبرنگاران خبرگزاریها گفت.
هنگامی که خبرنگار خبرگزاري ایرنا گفت که «قدیمی هستم از ایرنا». رئیس جمهور خطاب به وی گفت: «نه، شما جدید هستید».
وقتی خبرنگار خبرگزاری مهر گفت:«از مهر هستم». احمدی نژاد خطاب به وی گفت:«شما یک چیزی کم دارید، مهرورزی».
رئیس جمهور همچنین خطاب به طالبی خبرنگار فارس که خود را اینگونه معرفی کرد:«خبرنگار فارس هستم البته در ۲۰ سفر استانی بعنوان خبرنگار مهر بودم»، گفت: «فارس سرزمین مهر است».
+ نوشته شده توسط یوسف اسدی در دوشنبه هجدهم تیر 1386 11 نظر

تحريف آشكار سخنان نماينده اصولگرا توسط خبرگزاري دولتي ايسنا
ايسنا خبرگزاري دولتي در اقدامي غير حرفه‌اي و در تكميل پروژه تحريف سخنان مسئولان، صبح ديروز (يكشنبه ۲۸ مرداد) نطق پيش از دستور فاطمه آليا، نماينده ارزشي و اصولگراي تهران را آشكارا تحريف كرد.
فاطمه آليا صبح ديروز در نطق پيش از دستور خود با تبريك اعياد شعبانيه و روز جانباز گفت: «روز 28 مرداد يادآور كودتاي ننگين آمريكا و خيانت شيطان بزرگ به ملت مقاوم و استكبار ستيز ايران است ضمن ابراز انزجارنسبت به سياست‌هاي نخ‌نما و توطئه‌هاي شوم آن جرثومه فساد و فرزند نامشروعش اسرائيل غاصب به آمريكا و طرفداران رابطه با آمريكا مي‌گويم كه قراردادن نام سپاه پاسداران عزيز در ليست تروريست‌ها حركت مذبوحانه و مضحكي است كه جوابي ندارد الان فرياد شهيد مظلوم بهشتي كه «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر سازشكار» ؛ پس از اين سخنان، نمايندگان مجلس يك صدا فرياد زدند «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر سازشكار».
ايسنا در اين خبر خود، با اقدامي سؤال برانگيز، عبارت «طرفداران رابطه با آمريكا» را از اين قسمت سخنان خانم آليا حذف كرد و همچنين به جاي كلمه «مرگ بر سازشكار» كلمه «مرگ بر اسرائیل» را درج كرد.
و اين گونه نوشت: «روز 28 مرداد يادآور كودتاي ننگين آمريكا و خيانت شيطان بزرگ به ملت مقاوم و استكبار ستيز ايران است ضمن ابراز انزجار نسبت به سياست‌هاي خصمانه آن جرثومه فساد و اسرائيل به آمريكا مي‌گويم: قراردادن نام سپاه پاسداران در ليست تروريست‌ها حركت مضبوحانه و مزحكي است كه جوابي ندارد الا فرياد شهيد بهشتي كه گفت: مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل.
همچنین ایسنا در همين خبر خود نوشت که با پايان اظهارات آليا، تعدادي از نمايندگان در مجلس شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» سر دادند.
حال جای اين سؤال باقی است كه چرا عبارت «طرفداران رابطه با امريكا» از سوي اين خبرگزاري حذف شد و به جاي عبارت «مرگ بر سازشكار» عبارت «مرگ بر اسرائيل» درج شد؟!
خبر خبرگزاري ايسنا از نطق فاطمه آليا، يك نكته حاشيه اي جالب هم دارد. اين خبرگزاري كه همواره ادعاي حرفه اي بودن دارد، دو كلمه "مذبوحانه" و "مضحك" را به اين شكل نوشته: "مضبوحانه"؛ "مزحك" !
راستي، ايسنا از اين شيطنت ها زياد دارد. اين گزارش و اين يكي را قبلا درباره يكي ديگر از حركات غيرحرفه اي اين خبرگزاري نوشته بود.
البته ميدانيد كه اينگونه حركات در اين خبرگزاري بسيار عادي و متداول است و پس از اين نيز نهضت اقدامات غيرحرفه اي! براي سياه نمايي هرچه بيشتر، ادامه دارد ...
+ نوشته شده توسط یوسف اسدی در دوشنبه بیست و نهم مرداد 1386 9 نظر

هیچ نظری موجود نیست: