۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

متن نامه فاتح به كيهان/ آذر86

بسمه تعالی
حضوربرادر عزیز و ارجمند جناب آقای حسین شریعتمداری
مدیر مسوول محترم روزنامه کیهان
باسلام و تقدیم ادب واحترام
نظر به درج یکی دو مطلب در خصوص نظرات این حقیر درباره‌ی ایسنا، بر مبنای نظر شریف حضرت امام (ره) و رهبری بزرگوار که انتقاد را موهبتی الهی میدانند ضمن تشکر، نکاتی را به عرض می رسانم :
ایسنای عزیز، رسانه ای ملی و دارای طیف وسیعی از مخاطب است، لذا اظهار نظر درباره ي آن را نمی توان و نباید به طیف یا عده ای خاص محدود کرد. همان گونه که کیهان نیز در باره ي این رسانه ی مهم، همچون مورد اخیر، بارها مطلب نوشته است. اینجانب نیز به عنوان کوچکترین عضو ایسنا و نهاد پرافتخار جهاد دانشگاهی، بر خود وظیفه دانستم چنانکه می دانید، نکاتی را بیان کنم.
در نوشته های کیهان، متهم به غوغاسالاری ، مداخله درامور داخلی ومانع تراشی در روند قانونی تغییر و تحول در ا یسنا، به رغم حضور در خارج از کشور شده ام . اولا، گمان نمی کنم بعد مسافت، مغایرتی با اظهار نظر و احساس مسوولیت، در این امور داشته و دلیلی بر بی تفاوتی باشد. افتخارم این است که فرزند ایرانم ودر دامن با برکت و کرامت انقلاب ونظام اسلامی پرورش یافته ام. اگر چه در غربتم اما با کشورم غریبه نیستم. با بودجه ، اجازه و اصرار جهاد دانشگاهی اعزام شده ام واگر عمری باشد، انشاءالله به محض پایان تحصیل، حتی یک روز را هم برای باز گشت از دست نخواهم داد. ثانیا، از آنجا که معتقدم به جز موارد عمومی و تکلیفی،بهترین روش برای اصلاح امور، آن است که هر فرد در حوزه ي مورد مطالعه، تجربه یا تخصص خود سخن بگوید، لذا در چند سال اخیر سعی کردم جز در حوزه ي رسانه به ویژه خبرگزاری ها اظهار نظری نداشته باشم. کما اینکه پس از تغییر مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز درباره ي ارتقاء کیفی این رسانه ي مهم و چگونگی ساماندهی «ایران به روایت ایران» و « جهان به روایت ایران» و راه های مقابله با نظام سلطه و مهاجم رسانه ای غرب، طی نامه ای مطالبی را به عرض مدیریت جدید رساندم . اظهار نظر درباره ي ایسنا نیز از این قائده مستثنا نبود. ایسنا و سنت ها یش را راهبرد رسانه ای کشور و نظام می دانم و از آنجا که همه ی آموخته هایم را ازمکتب این رسانه دارم ، خود را مدیون آن و فرزندانش می دانم، از این رو در این برهه نیز وظیفه دانستم با عزیزان جهاد دانشگاهی ، نظرم را هر جند نا مقبول، درباره ي تحولات اخیر درمیان بگذارم و بسیار هم متعجبم که به طور مثال مکالمه با رییس محترم جهاد دانشگاهی، مداخله در امور داخلی ایسنا تلقی می شود. این برای من افتخار است که عضو نهادی نخبه هستم که ارزشهای اخلاقی و اسلامی در نظام اداری آن ساری و جاری است و یک عضو ساده می تواند با رییس سازمان، ساعتها مکالمه کند و دیدگاه خود را درمیان بگذارد . اما اینکه چرا این مکالمه خصوصی، خبر روزنامه شده و سند مداخله تلقی می شود جای سوال و حیرت دارد! براستی ،اگر در رابطه با چنین موضوعاتی مکالمه با رییس سازمان مربوطه، نادرست و بی مورد است، مکالمه با چه کسی منطقی و رواست؟ آیا اگر همین فردا شما تصمیم به تغییر مدیری در روزنامه ی کیهان بگیرید و یکی از کارمندان شما بخواهد با شما سخنی بگوید آن را در روزنامه منتشر و به آن اعتراض می کنید؟

اما درباره ي نامه، نامه برای یادآوری اهمیت ایسنا وجلسه ی تقدیر از مدیر عامل سابق ، برادرم حسن زاده، بنا به تقاضای مکررعزیزان ایسنا و انجام وظیفه نوشته شد . هر چه مرور کردم در آن تعیین تکلیف ندیدم. ارتباط من با عزیزان ایسنا به عنوان کسی که بیش از شش سال با آنها زندگی کرده ام، ارتباطی برادرانه و عاطفی است و نه از جنس دخالت در امورشان وهرگز چنین نکرده ام. اساسا فرزندان ایسنا در مکتبی بزرگ شده اند و فرهنگی دارند که کوچکی چون من نمی تواند برای آنان تعیین تکلیف کند. نظری داشتم و درد دلی که بیان کردم، همچون شما که دیدگاه خود را بیان کرده اید. اگرحضرتعالی و یا دوستان شما در قبال ایسنا احساس مسوولیت می کنند، چرا من که همچنان عضو کوچکی ازآن هستم، بی تفاوت باشم؟ برادرم، خواهش می کنم به سرمقاله ها و نوشته های خود، رجوع کنید، ببینید دامنه ی اظهار نظرهای شما از کجا تا به کجاست و تا چه اندازه درباره ی چه موضوعات متنوع و ریز و درشتی از جمله سیاست ها و عزل و نصب ها در این کشور، نظر داده اید. انصاف دهید، آیا یکی دو اظهار نظر ساده ی چون منی که نه منصبی دارم نه تریبونی ونه عضویت در گروهی، غوغاسالاری و مانع تراشی در برابر قانون است؟ اگر چنین است ،پس آنچه شما می کنید، چیست؟ آیا این آزادی شیرین و احساس مسوولیت، فقط از آن شماست؟ از همه گذشته، هیچ پرسیده اید که مخاطبان حقیقی کلام که قاطبه ی عزیزان ایسنا هستند، دیدگاهشان چیست؟ بین خود و خدا اگر این مکالمه و نامه در حمایت از تغییرات اخیر می بود، آیا باز هم نگارنده مورد خطاب قرار می گرفت؟ ودست آخر آنکه اگر حقیقتا مخالف دخالت در امور داخلی جهاد دانشگاهی هستید که انشاءالله همین طور هست، هرگز پرسیده اید جرا نویسندگان شما در اعتراض به مطالب تهدید آمیز اخیر سایت های شناخته شده علیه این نهاد خدوم و رییس محترم آن، مبنی بر تهدید به برکناری در صورت تغییر ندادن مدیر عامل ایسنا و ...، حتی یک کلمه درروزنامه ننوشتند؟
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
با پوزش فراوان وآرزوی توفیق
ابوالفضل فاتح

هیچ نظری موجود نیست: