۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

نامه به كيهان / آذر86

*نامه سرگشاده اعضاي خبرگزاري دانشجويان ايران به مديرمسوول كيهان*
به نام خدا
جناب آقای حسین شریعتمداری
مدیر مسوول محترم روزنامه کیهان
با سلام و تقدیم ادب واحترام
كشور عزيزمان ايران،‌ به تازگي پاي در مسير توسعه نهاده است و در اين روند برگ‌هاي زرين تاريخ ايران اسلامي را افرادي پيشرو به يادگار گذاشته‌اند كه نشان مي‌دهد نيروهاي مخلص و متعهد در اين سرزمين، ارزشمندترين عامل رشد محسوب مي‌شوند و اين حقيقت در عرصه رسانه‌يي نيز صادق است.
به گواه متخصصان حوزه‌ اطلاع‌رساني، تاثير تاسيس و روند رشد ايسنا در تاريخ رسانه‌يي كشور تا حدي است كه مي‌توان اين تاريخ را به دو برهه قبل از تاسيس ايسنا و بعد از تاسيس ايسنا نامگذاري كرد؛ چه آنكه ساختن رسانه‌اي با مشخصات ايسنا كار ساده‌اي نبوده و اگر چنين بود مردم ايران 60 سال در انتظار تولد اولين خبرگزاري غيردولتي كشورشان نمي‌ماندند. بنابراين بنيانگذار اين اثر ماندگار يكي از سرمايه‌هاي كشور است كه نه تنها بايد در حفظ اين سرمايه كوشيد بلكه بايد از خلاقيت‌هاي وي در عرصه‌هاي مختلف بهره جست.
در چنين شرايطي روزنامه با سابقه كيهان در چند مورد اقدام به انتشار مطالبي گزينشي درخصوص موسس خبرگزاري دانشجويان ايران كرده است. به همين جهت خانواده بزرگ ايسنا با تاكيد بر اين‌كه اين خبرگزاري همچنان افتخار دارد كه از نظرات و ديدگاه‌هاي دكتر ابوالفضل فاتح به عنوان بنيانگذار اين رسانه و پژوهشگر ارشد معاونت پژوهشي ايسنا بهره برد، از شيوه‌اي كه روزنامه تحت مدیریت شما در حذف صداي رساي نگارنده فصل نوين تاريخ نظام رسانه‌يي كشور در پيش گرفته،‌ ابراز تاسف كرده و آن را غيرحرفه‌يي مي‌داند.
شما فردي متعهد و با تجربه در عرصه سياسي و مطبوعاتی محسوب مي‌شويد؛ چرا باید افراد تحت مدیریت شما پاسخ دكتر فاتح به مطالب اخیرغيرمنصفانه روزنامه متبوعتان در خصوص ایسنا از جمله در 8 آذر 86 با عنوان " صاحبخانه ايسنا كيست؟" را به صورت گزينشي منتشر كنند و بدتر آنكه در تلاش باشند با اشاره به يك مكالمه خصوصي تلفني، از متن نامه ايشان گواهي براي این مطالب خود بيابند؟
ظاهرا نويسنده یا نويسندگان این مطالب، اظهارنظر بنيانگذار ايسنا كه عضو نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي است و ابراز نگراني ايشان - كه امروز موافقان و مخالفان به منصف و بي‌طرف بودنش اذعان دارند- را "غيرمتعارف و قيم‌مآبانه" مي‌دانند اما نمي‌دانيم چرا در تمام ماه‌ها و روزهايي كه عناصري با عناوین مختلف و گروه‌هاي فشار ضد رسانه‌هاي مستقل به صورت مستقيم و غيرمستقيم، با هدف فشار بر نهاد پرافتخار جهاد دانشگاهي بر طبل تغيير مديريت ايسنا مي‌كوبيدند، احساس دخالت در ايسنا نداشته و مطلبي در نقد اين همه تهديد و تحريف و در جهت دفاع و پاسداري از استقلال رسانه‌ها ننگاشتند؟! جاي تاسف است كه وقتي دكتر فاتح كه يكي از دغدغه‌هاي اصلي وي استقلال تحريري همه رسانه‌ها و نه فقط ايسناست، سخناني را با همكاران خود در ميان گذاشت، از جانب نويسنده كيهان، به دخالت قيم‌مآبانه متهم شد.
در اين‌كه ايسنا سرمايه ملي است و تمام نخبگان تلاش دارند و باید در حفظ اين سرمايه‌های ملي بکوشند و سخن بگويند، شكي نيست و از اين جهت خرده‌اي بر نويسنده كيهان وارد نيست اما سوال اينجاست كه اگر همگان درباره‌ي ايسنا سخن مي‌گويند و حق دارند، چرا معمار اصلي آن بايد سكوت اختيار كند؟
نويسنده محترم اگر اندک شناختي از ايسنا داشت، مي‌دانست كه نگراني‌هاي دكتر فاتح عزيز نه دخالت در امور ايسنا كه حرف دل ايسنايي‌ها و به خواسته آنها بوده است. تعهد اعضاي ايسنا براي پاسداشت حرمت زحمات خالصانه دكتر ابوالفضل فاتح و دفاع از حق وي براي اظهارنظر درباره ايسنا نيز نه برآمده از احساسات صرف، بلكه حمايت از روش و منش يكي از مديران موفق اين كشور در ايجاد و اداره يك رسانه است كه آموزه‌هاي زيادي را براي اعضاي آن به همراه داشته است.
اگر شناختي درست از ايسنا وجود داشت، درك مي‌شد كه روابط ايسنايي‌ها مبتني بر عاطفه انساني است نه روابط خشك اداري و تفاوت ايسنا درهمين است كه نسبت به گذشتگان خود قدرشناس است و البته معتقدیم که این نگاه و فرهنگ باید در همه سطوح جامعه نسبت به تمامی ارزش آفرینان نظام مقدس اسلامی وجود داشته باشد. اهالی این رسانه همواره تلاش داشته‌اند از نظرات كساني بهره ببرند كه در ساختن چنين بناي محكمي نقش داشتند و چنان نقش خود را درست ايفا كردند كه تاكنون اين بنا در برابر ضربات متعدد ايستادگي كرده است؛ از همين روست كه در مراسم قدرداني از مديرعامل سابق ايسنا، از دكتر فاتح كه بيش از هرچيز معلم اخلاق و بزرگ خانواده ايسنايي‌هاست و آقاي نادعلي‌زاده، مديرعامل پيشين ايسنا درخواست شد نظراتشان را كه در حقيقت بازتابي از نگراني‌هاي بدنه‌ي ايسنا بود، مطرح كنند.
اگر نويسنده كيهان، ايسنا را مي‌شناخت هرگز به دكتر فاتح خرده نمي‌گرفت كه به شاگردان خود توصيه كرده است ميهمان جديد خود را "به سنت ديني و ملي مان" محترم دارند چه آنكه درك مي‌كرد كه مشي و نظر بنيانگذار ايسنا و مديران پس از وی تاکنون اين بوده كه ايسنا هيچگاه رييس به معناي رايج آن نداشته،بلكه ما دانشجوياني هستيم كه گرد هم آمده‌ايم و تلاش داريم براي سربلندي نظام مقدس و كشورمان گامي برداريم و بحمدالله كه به اذعان آمارهاي رسمي كشور، ايسنا در اين 8 سال موفق بوده و راه را براي جريان مستقل رسانه‌یی باز كرده است.
دريغ و درد كه فرد یا افرادی در روزنامه‌اي با قدمت و تاثير كيهان، بدون شناخت درست از مسايل، موسس ايسنا را به دخالت قيم‌مآبانه متهم، پاسخ او به اين اتهامات را به شكل كاملا گزينشي، منتشر و به توضيحي درباره‌ي دريافت نامه اكتفا كرده‌اند.
بدين وسيله با توصیه به رجوع به اخلاق حرفه‌يي رسانه‌یی، معتقدیم درج متن کامل توضيحات دكتر فاتح در روزنامه تحت مدیریت شما می‌تواند علاوه بر انجام وظیفه ایمانی، اخلاقی و حرفه‌يي درخور شان کیهان، تاییدی باشد بر جایزه‌ای که اخیرا به عنوان منتقد منصف دریافت داشته‌اید.
در آغاز نهمين سال فعاليت ايسنا با شهيدان عرصه ي رسانه خصوصا قريب و عمراني عزيز، ساير شهيدان والامقام و امام شهيدان خميني کبير و مقام معظم رهبري و تمامي مومنان آزاديخواه و عدالت طلب بر پايداري در حفظ صداقت خبري و استقلال تحريري ايسنا تجديد پيمان مي‌كنيم.
و من الله توفيق
خبرنگاران، دبيران، سردبيران ، مديران خبر، معاونان و اعضاي ايسنا
*اين نامه به امضاي خبرنگاران، دبيران، سردبيران ، مديران خبر، معاونان و اعضاي ايسنا رسيده است*

هیچ نظری موجود نیست: